-
Dr. KÜRŞAT SOLAK

Dr. KÜRŞAT SOLAK

'ın Kaleminden...

FESHANE AKSARAY GÜNLERİ

26 Ekim 2014 - 18:40

16-19 Ekim 2014 tarihlerinde İstanbul Feshane’de gerçekleşen Aksaray ili Tanıtım Günleri, şehrimiz adına, tarzının ikincisi olarak cereyan etti. Geçen seneki Ankara AKM Tanıtım Günleri’nden sonra Feshane, Aksaray için bir büyük adım olmuştur.

Yaklaşık bir yıl önce Feshane’den randevu kesinleştirildiğini ifade etmek, sanırım bu etkinliğin uzun soluklu ve zahmetli süreci ile ilgili bilinmesi gereken bir ayrıntıdır. Son 6-7 ay itibarıyla artan dozda etkinlik mesaisi yapıldığı da söylenmelidir. Ankara Aksaray Günleri’nde olduğu gibi Feshane’de de Aksaray kurumlarının öncülük ettiğini ifade etmeliyiz. Sivil toplumu ve özel sektörü harekete geçirmek için lokomotif olan kurumlarımızın her iki etkinlikteki payı ortadadır. Bununla beraber sivil toplum merkezli şehir tanıtımlarına çokça rastlıyoruz.

Aksaray Valiliği İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü ile Aksaray Belediyesi’nin sevk ve idare ettiği Feshane Tanıtım Günleri’ne Aksaray Ticaret ve Sanayi Odası başta olmak üzere sivil toplum örgütlerinin yanı sıra ilçe kaymakamlıkları ve belediyeleri destek verdiler. Etkinliğin İstanbul’da cereyan etmesi dolayısıyla İstanbul Aksaraylılar Derneği, İstanbul’daki Ortaköy, Yeşilova gibi ilçe dernekleri, Aksaray Gönüllüleri hadiseye sahip çıktılar. Bu meyanda Ortaköy standında görülen kavanozlanmış alıç ile pekmezin ziyaretçilere dağıtılması, Yunus Emre figürleri;  Yeşilova Derneği’nin tesis ve teşhir ettiği mehter takımı anılmalıdır.

ART’nin fonksiyonu burada zikredilmelidir. Türkiye’ye hatta dünyaya Feshane Aksaray etkinliğini taşıyan ART, söz konusu etkinlikten bütün Aksaraylıları haberdar etmiş ve sıcak anlarını ekranlara taşımıştır. Öte yandan Feshane Aksaray Günleri ulusal medyada da yer bulmuş bu vesile ile etkinliğin ziyaretçi sayısı arttığı gibi çağın en etkin tanıtım aracı şehir adına istihdam olunmuştur. Kanal 7’nin 4 dakikalık yayını, burada şükranla anılmalıdır. Bununla beraber özellikle İstanbul yerel basınında, etkinlik öncesinde çıkan haber sayısının birkaç ile sınırlı kaldığını tarafımızdan tespit edilmiştir.

Etkinliğin merkezi konumunda olan Valilik standı, ilgili görevlilerin yanı sıra İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü tarafından dizayn edilmiştir. Etkinlik boyunca bakan, milletvekilleri, İstanbul İl Emniyet Müdürü, belediye başkanları ağırlayan stantta gelen ziyaretçilere Aksaray mantısı, incelek ve üzüm hoşafı gibi yöresel ürünler ikram edilmiştir. Yine Valilik tarafından getirilen Aksaray Malaklıları, Feshane’nin en dikkat çeken unsurlarından olmuştur. Aksaray Malaklılarının markalaşmasında Aksaray Belediye’sinin yanı sıra İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü ile Malaklılara ait iki derneğin katkıları kamuoyu tarafından bilinmektedir.

Aksaray Belediyesi standı, etkinlik boyunca Aksaray tahinlisi ve Somuncu Baba ekmeği dağıtmıştır. Başkan Sayın Yazgı’nın, marka şehir vaadi yolunda sarf ettiği vaatlerinin arkasında durduğu belirtilmelidir. Ulusal medyanın öneminin de farkında olduğunu bildiğimiz Sayın Başkan’ın bu vizyonu, belki de en ümit verici olandır.

SÜTAŞ ve Colin’s gibi dev firmaların Ankara Aksaray Tanıtım Günleri’ne göre İstanbul’a daha fazla önem vermiş olmaları sevindiricidir. SÜTAŞ yetkilisinin, Aksaray’ın tarihine ve zenginliklerine şimdi vakıf oldum ve hayran kaldım demesi, tanıtım adına atılan adımların önemini göstermesi açısından ilgi çekicidir.

Aksaray adına yapılan tanıtım günlerinin elbette en dikkat çekici köşelerinden birisi, Gelveri çömlekleri ve bu çömleklerin el emeği yapım anları olmaktadır. Aynı şekilde Sultanhanı ve Taşpınar kasabalarımıza ait halı stantları, Aksaray’ın asırlardır sürdürdüğü ve bu konuda dünyada şöhret bulduğu bir zanaatın temsili için büyük önem taşımaktadır. Gerçekten Aksaray halılarının Hint’ten Avrupa’ya kadar meşhur olduğu Ortaçağ Arap kaynaklarında yazmaktadır. Bu tarihî kaynaklarda geçen cümlelerin, bundan sonraki tanıtım arenalarında büyük panolar ile ziyaretçilere gösterilmesi gerekmektedir.

Ağaçören ilçesi stantlarda yerini almıştır. Ağaçören cevizinin şöhret bulması yönünde atılan adımlar devam etmektedir. Eskil standının en ilgi çeken köşesi, Ankara’da olduğu gibi, ahşaba hayat veren Zeki amca olmuştur. Onun sıcak çehresi ve Anadolu kokan hali, el emeği ürünleriyle bütünleşmektedir. Öte yandan Ankara’da olduğu gibi İstanbul’a da gelen Köyet, Üçler gibi firmalar, yükselen Aksaray sanayini temsilcileri olmuştur.

ART, Feshane’ye gelen ziyaretçilerle de mülakatlar gerçekleştirmiştir. Bu konuşmalarda misafirlerden bazıları, beklentimin üstünde bir etkinlikle karşılaştım derken katılımın sınırlı olduğunu ifade edenler de olmuştur. Bir İstanbullu, çok sıcak ve samimi bir ortamla karşılaştığını ifade ediyordu. İstanbul doğumlu birkaç Aksaraylı bayanın, Feshane Tanıtım Günlerini dört gözle beklediklerini ifade etmeleri, etkinliğin sağladığı katkının çok boyutlu olduğunu ortaya koymaktadır. Aksaray’dan gelen orta ölçekli bir firma sahibinin, etkinlikte daha çok Aksaraylı insanların olduğunu, İstanbulluların fazla iştirak etmediğini ifade ettikten sonra, bunun sebebinin de ulusal medyada duyurusunun eksik olduğunu belirtmesi dikkate şayandır. Bununla beraber, etkinliğin ulusal medyaya taşınması boyutunun hiç kimsenin zorunlu görevi olmadığını ama resmî-sivil herkesin gönüllü vazifesi olması gerektiğini burada belirtelim.

Feshane girişinde, Aksaray’dan İstanbul’a gerçekleşen göçü konu alan tarihî belgelerin yer aldığı ve tarafımızdan desteklenen panolar, Sayın vekillerimizin belirttiği, İstanbul 544 yıl sonra kökleri ile buluşuyor sloganını destekleyen öğeler olmuştur.

Ankara AKM ve İstanbul Feshane gibi etkinlikler, şehir tanıtımlarının yanı sıra büyük şehirlerde yaşayan ve birbirlerinden habersiz olan şehirlilerin tanışması, sonrası için gerek kendileri gerekse şehir için müşterek hareket etmeleri ve katma değer üretmeleri adına büyük önem taşımaktadır. Söz konusu etkinliklerin çok boyutlu ancak öncesinde asla tahmin edilemeyecek neticeleri ortaya çıkabilmektedir. Nitekim bütün kusurlarıyla bu nev etkinlikler, fevkalade yaralıdır.