40 Metrelik yolu Emin Gürün açtı
Aksaray trafiği ile ilgili şikayetler yapıyoruz ya, sanki Aksaray trafiği güllük gülistanlıktı da şimdi curcuna oldu. Defalarca yazıp çiziyoruz, Aksaray merkez trafiği altgeçit ve yeni yapılan işmerkezleri altına yapılan otoparklar dışında bir şey yapılmaz. Boşa konuşuruz, boşa çenemizi yorarız. Daha öncede yazdım, merkezde bazı yol boyundaki işyeri ve binaları yıkarsınız o zaman tarafiği rahatlatırsınız. Bunu yapmak içinde tırlar dolusu paranız gerekli.
Eğer şehrin imar planı 30 sene önce yapılırken ana arterler ve yollar istimlak edilip mevcut binaların yapılmasına izin verilmese idi bugünkü durumun yaşanması mümkün değildi. Kentsel dönüşümle yıkılması planan merkezdeki iki mahallede trafiğe çözüm olmayacak. Buralar yıkıldığında yerlerine biraz yolların genişlemesi olacak.
Aksaray 30 sene evvel 70-80 bin nufustu ve bir ilçe olduğunu unutuyoruz. Bugün nufusumuz gürbetçilerle beraber 225 bin civarında seyretmektedir. Okulların açıldığında bu nufus tahmininim 230 bin nufusu bulacağını düşünüyorum.
Böyle bir hızlı büyüyen şehrin araç sayısı ile 30 yıl önceki araç sayımızı bir kıyaslayın? Hele birde o günün ekonomik durumu ile bugünün ekonomisini bir hatırlayın? Eskiden kaç evde aceba araç vardı? Köylerde bir eski otobüs mevcuttu, bu otobüs şehre gelirken birkaç köyün yolcusunu şehre taşırdı.
Mesela bunu kendi köyümden örnek verecek olursam 30 sene önce bizim köyde iki otomobil yoktu. Şimdi benim köyümde yüze yakın otomobil var. İnsanlar şehre artık otobüsle değil özel arabaları ile geliyor.
Bunu her köy ile kıyaslarsak şehre gelen köyde oturan vatandaşlarımızın araç trafiği ile şehirde yaşayan insanların araçlarını kıyaslarsak. Bu şehir merkezi bunca otomobili çekmez. Dolayısı ile dünden bugüne yeni bir trafik gelişmesi olmadığına göre bu kadar aracın çoğalması nedeniyle bu şehir bu tarafiği çekmez.
İki gün önce trafikle ilgili sohbet ederken bir arkadaş, “ Memiş akın gibi gelen Başkanlar çalışsa idi bu trafik yoğunluğu olmazdı. 40 metrelik yolu bile Memiş Akın açtı” dedi. Bunu söyleyen arkadaş belkide o günlerde çocuktu.
Kimse kusura bakmasın ben 40 metrelik yolun yapıldığında Belediyede Trafik Zabıta müdürü idim. 40 metrelik yolu Memiş Akın değil Emin Gürün açmıştır. Memiş Beyde kenar kaldırımlarını yaparak asfaltını attı.
Hatta Emin Gürün döneminde o günün Fen işleri bu yolun dolgusuna çamurlu kum döktüklerinde rahmetli Gürün o çamurlu kumu bir hafta içinde geri toplatıp kaldırttı. 30 metrelik yolda Gürün döneminde planlanıp projelendirildi. Ama açmak nasip olmadı Akın burasını açıp hizmete soktu.
Sayın Akının yaptığı en güzel iş, 30 metrelik yolun açılması ve Yavuz Sultanselim mahallesindeki arsa dağıtımı idi. 18 uygulaması Gürün Başkanın şehrin kanalizasyonu ile başladı. Daha sonra Akın’la bu çalışma gelişti ve devam etti.
Burada sahiplenmek yerine kim ne hizmet yaptı ise teşekkür ederiz. Ama bir gerçeğide sahibine teslim etmek lazım. 18 uygulaması ve kanalizasyon o günden bugüne hala devam ediyor. Hala kanalizasyonsuz yerler bulunmaktadır.
Burada asıl olan yolların açılması kolay. Zamanında imar planına geniş yollar açmak. Bunlar yapılmadığı için merkezde trafik sıkışıklığı devam ediyor. Her geçen yıl sıkışıklık devam edecek. Bunun sorumlusunun mevcut başkanları tutmak çok yanlış. Eğer gerekli istimlaklar zamanında yapılmış olsa idi, buralara inşaat izni verilmez rahat bir şekilde açılırdı.
Mesele bağcı dövmek olmadan, üzüm yemeye çalışırsak daha iyi olur. 30 yıl öncesi ile bugünü kıyaslayıp karalama yapmak yerine şehrin nufus ve araç trafiğine bakalım.